Home / glossary / professioneel omgaan coping met geschokt zijn

 PROFESSIONEEL OMGAAN MET DE COPING VAN PATIËNTEN DIE  GESCHOKT ZIJN

Wanneer een cliënt geschokt is door een of meer verliezen, ligt er voor jou als professional de taak om hem te helpen de schok te verwerken. Het streven is dat de cliënt uiteindelijk aan het verlies kan denken zonder dat deze gedachte hem nog schrik aanjaagt. De gedachte kan hem dan nog steeds boos of verdrietig maken, maar de schok is voorbij.

Wanneer een cliënt het feit dat hij geschokt is aangaat, is hij eraan toe om de schok te verwerken. Het kan dan helpen wanneer je als professional warmte, veiligheid en rust biedt. Je kunt beter niet iets doen wat de emoties van de cliënt aanwakkert en je kunt hem beter niet aanmoedigen om emoties te ontladen. Wat je wel kunt doen, is de cliënt helpen tot zichzelf te komen en om de controle over zichzelf te hernemen. Wanneer de professionals een ontspannen houding aannemen, straalt dat uit naar de cliënt.

Als een cliënt zijn geschoktheid vermijdt, is dat een teken dat hij er nog niet aan toe is de schok te verwerken. Hij zal op zijn hoede zijn en interventies afhouden, omdat het onveilig voelt. Je kunt je dan afvragen waarom een cliënt er niet aan toe is: is het gebeurde nog te vers; weet hij niet hoe te verwerken; is hij bang; zitten er andere emoties in de weg? Wanneer je je een helder beeld vormt, kun je van daaruit je houding bepalen en reflecties bespreken met de cliënt. Door opmerkingen te maken en vragen te stellen die aansluiten bij de cliënt, kan die zich begrepen voelen en zal hij misschien ook zichzelf beter gaan begrijpen.

Wanneer een cliënt is ontregeld door de schok en hierdoor blokkeert of doorschiet, kun je niet veel anders doen dan er zijn, op een rustgevende manier en met vertrouwen in de veerkracht van de cliënt. Je mag nu niet wanhopen en je gevoelens van machteloosheid op de cliënt overdragen. Je kunt je neiging om hem bijvoorbeeld te manen tot gerichte acties of tot verantwoordelijk gedrag beter onderdrukken, want het zal averechts werken als je dit doet. Het verhoogt de stress bij de cliënt en het versterkt de schokreactie, waardoor de cliënt misschien nog chaotischer wordt of zich nog verder terugtrekt. Opwinding vermijden, niet uitdagen, niet opjagen, niet argumenteren en confronteren, maar rust en vertrouwen uitstralen: dat is het beste. Als de cliënt zich pijnlijke ervaringen herinnert, kun je met een ontspannen houding en gecontroleerde ademhaling het goede voorbeeld geven en de cliënt zelf laten bepalen of en hoe hij hierover wil vertellen.

naar Coping met geschokt zijn
naar Slinger van verliesverwerking